Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Boros Tibor: Amerikai Nyugdíjasok Szövetsége

2011.03.04

 

 

Jelen írásomban egy amerikai honlap bemutatására vállalkozom, amelynek neve az Amerikai Nyugdíjasok Szövetsége (AARP –American Association of Retired Persons) nevének kezdőbetűiből jött létre. 

 

1. Az Amerikai Nyugdíjasok Szövetsége

 

1958-ban alakult meg, később, mint a Nyugdíjas Tanárok Szövetsége (NRTA – National Retired Teacher's Association), amely már 1947-ben.

 

Később ez a két szervezet a közös célokban együttműködött, majd 1982-ben egyesültek. Ezután a Nyugdíjas Tanárok Szövetsége az Amerikai Nyugdíjasok Szövetségénekegyik ágazatává vált, miközben továbbra is kapcsolatot tart egy másik nyugdíjas pedagógus hálózattal, amelyek neve: Retired Educators Associations (REAs) – Nyugdíjas Oktatók Társaságai.

 

Az Amerikai Nyugdíjasok Szövetsége (AARP) az 50 éves és idősebb tagjai jólétét hivatott szolgálni, elsősorban információval (pl. a törvényekről), oktatással segíti tagjait, hogy boldoguljanak, közösségüket szolgálhassák, valamint különféle egyedi kedvezményeket, időseknek szóló árukat, szolgáltatásokat kínál.

 

 

 

2. A http://www.aarp.org honlap témakörei:

 

Egészség                                            http://www.aarp.org/health/

 

Pénzügyek                                         http://www.aarp.org/money/social_security/

 

Szabadidő                                          http://www.aarp.org/leisure/

 

Életviteli tanácsok, sikerreceptek      http://www.aarp.org/makeadifference/

 

Család                                                http://www.aarp.org/family/

 

Hálózati közösségi élet                      http://www.aarp.org/onlinecommunity/

 

Szervezeti tagság                               http://www.aarp.org/membership/

 

 

 

A tanulással, oktatással kapcsolatos információkból válogattam az alábbi érdekességeket.

 

A Nyugdíjas Tanárok Országos Szövetsége (NRTA) nemrég több mint 500 000 dollár pályázati pénzt kapott a következő oktatási vagy oktatással összefüggő programokra:

 

– pedagógustámogató hálózat (Educator Support Network),

 

– szellemi frissesség/egészség (Staying Sharp),

 

– felsőoktatási és karriertervezés (College & Career Planning)

 

– pénzügyi ismeretek (Financial Literacy)

 

A szponzorok: Farmers Insurance (Gazdabiztosító), MetLife and The Hartford.

 

 

 

3. A pedagógusokat támogató hálózat

 

Ezen az oldalon oktatással kapcsolatos cikkeket olvashatunk, amelyek egyike azt a problémát ecseteli (34 oldalon), hogy az állami iskolák egyik fő problémája a fluktuáció, amelyhez hasonló súlyos problémát egy magáncég aligha tudna kezelni. Bár az iskolák különféle kedvezményeket, támogató programokat találtak ki és vezettek be a pedagógusok megtartására, ez nem elég. A kezdő pedagógusok 33-50%-a három éven belül elhagyja a pályát. Az évi átlagos fluktuáció 15%. Sokan panaszkodnak arra, hogy ez a hivatás leértékelődött. Kutatások vizsgálták a tanárok motivációját, azt, hogy miért szeretnek tanítani. Az alábbi válaszok voltak a leggyakoribbak:

 

– Szeretik látni, hogy a tanuló fejében felgyullad a fény, megérti a koncepciót.

 

– Kapcsolatban lehetnek a tanulókkal éveken át, és láthatják, hogyan fejlődnek azok.

 

– Elismerést kapnak a szülőktől és az iskolai vezetőktől.

 

 

 

Az elégedetlenség okai pedig (dr. Ingersoll szerint):

 

– a munkában való kielégületlenség,

 

– a vágy egy jobb karrier után.

 

 

 

Dr. Ingersoll javaslatai:

 

– pedagógusok béremelése,

 

– a tanulók fegyelmezetlenségének csökkentése,

 

–a pedagógusok lehetőségeinek tágítása, bevonásuk az iskoláknak a gyermekek fegyelmezésével kapcsolatos politikájáról való döntésekbe.

 

 

 

További részleteket az alábbi linken tudhatunk meg:

 

http://www.aarp.org/aarp/NRTA/NRTA_programs/educator_support/

 

 

 

Idős tanárkollégák bevonása

 

A fluktuáció problémája enyhíthető azzal is, ha a nyugdíjas tanárok segítik a pályakezdő pedagógusokat. Mindkét nyugdíjas szervezetet, az AARP-t és a REAs-t is bevonták ebbe a tevékenységbe.

 

Egy viszonylag rövid cikk azt meséli el, hogy a nyugdíjas óvónők és tanárok kezdő óvónőket és tanárokat mentorálnak, személyenként általában többet, 1-5-öt. A nyugdíjasok "rendkívül segítőkészek az új tanárok iránt" – mondta Carolyn Pinckney, az iskolarendszerrel foglalkozó osztályvezető. Egy másik jele a sikernek – amit Holcomb, egy nyugdíjas pedagógus észrevett –, az, hogy a mentorált tanárok évek múlva is kapcsolatban maradnak korábbi mentorukkal. Holcomb egyike annak a 35 nyugdíjas tanárnak, akiket Washington D.C. állami iskolái toboroztak egy négyéves "Nyugdíjas tanári mentori program."

 

http://assets.aarp.org/www.aarp.org_/articles/NRTA/esn_history3.pdf

 

 

 

4. Mini orvosi egyetem (Mini-Med School) – kívülállóknak

 

1989-ben John Cohen Colorado államban alapított egy orvostudományi ismeretterjesztő iskolát. Azóta az USÁ-ban már 70 egyetem kezdett hasonlót, valamint Kanadában, Írországban és Máltán is elkezdték.

 

Az alapvető oktatási szerkezet a következő: 45-120 percig tartó előadások, amelyek az élettan alapvető ismereteit és az orvostudomány legégetőbb problémáit taglalják, valamint az adott kar speciális kutatásait. Eme keretek közt az iskolák képesek voltak egyedi programokat kifejleszteni. Vannak, akik kis tanulócsoportok számára biztosítják az orvostanhallgatókkal közösen történő agyelemzést, míg más iskolák az idősek egészségügyi ellátására vagy az alternatív gyógyászatra helyezik a hangsúlyt.

 

Tízezrek bizonyították, hogy képesek megérteni az alapvető orvosbiológiai koncepciókat, és megtanulták, hogyan javítsanak az orvosukkal való kommunikáción.

 

John Cohen tudomány- és tanulásszeretete nyilvánvalóan “fertőző”.

 

Tudományos kutatásokat végez az apoptosissal (programozott sejthalál – ami az immunreakció kulcs –, az embrió fejlődéséig, a lábujjak és a kézujjak méhben való kialakulásáig terjednek), a coloradói egyetem (UCHSC) egyetemistáinak immunológiát tanít, három előadást tart a 8 részes kurzusokból a Mini-Med School-ban, valamint szemináriumokat is ad, és beszélget bárkivel elemi iskolástól fölfelé.

 

 

 

Cohen benyomásai

 

A professzor kifejezetten élvezi azt a lehetőséget, hogy laikusokkal foglalkozhat.

 

“Amikor a Mini-Med School előadás során eljutunk a kérdésekig, az emberek felállnak, és megkérdőjelezik hipotéziseimet. Ez az eszmecsere hasznos mindkét fél számára. Hasonló nem történik az orvostanhallgatóimmal. Ők rám akarnak hasonlítani.”

 

 

 

Kíváncsiság – minden korosztályban

 

A program kezdettől fogva nagy siker volt. Amikor meghirdették, aznap 1200 fő jelentkezett – Cohen kb. 20 főt várt – és ez a számadat nem csökkent le 20 év alatt. Végül az UCHSC (a coloradói egyetem) a legnagyobb auditóriumból egy IMAX színházba költözött a Denver Természettudományi Múzeumnál. Videóközvetítés is van nyolc műholdas átjátszó állomásra az államon belül.

 

“Az első telefonhívásokkal túlterhelt nap után” – emlékszik vissza Cohen – “egy vékony hangot hallottam a telefonomban: “Egész életemben orvos szerettem volna lenni.” A telefonáló 11 éves volt, és én rájöttem, hogy bizalmat kell számára szavaznom, azért, mert kikereste a telefonszámom, és felhívott. Az édesanyjával jött, leült, és jegyzetelt az előadásomon. Néhány éve fejezte be a rezidentúrát, és ma már orvosként praktizál.”

 

A hasonló szándékú 11 évesek mellett az embereknek többféle motivációi lehetnek:

 

Pl. valakivel kapcsolatban állnak, aki hasonló területen dolgozik: egy orvos házastárs vagy egy gyermek, aki orvostanhallgató – és ők szeretnék érteni, hogy az általuk szeretett személy mivel foglalkozik, vagy van valami egészségügyi problémájuk, és szeretnék érteni, hogy miről beszél az orvos, hogy a testük min megy keresztül.

 

Vannak résztvevők – köztük sok nyugdíjas –, akik ráérnek, és kíváncsiak, szeretnének élni a lehetőséggel, hogy az eszüket használják.

 

Vannak államok, amelyekben az állami iskolák tanárai (kb. a közalkalmazottak) számára az ilyen programokban való részvételt beszámítják a szakmai fejlődésbe.

 

Évek alatt, állítja Cohen, sokan észrevettek magukon vagy szeretteiken olyan tüneteket, amelyeket nem vettek volna észre, ha nem jártak volna az orvosi szemináriumokra.

 

“Tanítottam mindent a 4. elemi osztálytól a szinten tartó orvosi képzésekig” – mondja Cohen. “A kulcskérdés nem a tanulók értési képessége, hanem a szókészlet, a szaknyelv. El szeretném érni, hogy a tanítványaim ne törődjenek bele abba, hogy nem értik meg azt, amit az orvos mond, hanem követeljék, hogy az orvos érthetőbben fejezze ki magát.”

 

 

 

5. Nobel-díjasok és más feltalálók beszédei

 

 

 

A TED-konferencián (TED=Technology, Entertainment, Design) Nobel-díjasok, filmrendezők, számítógépzsenik, híres és ismeretlen feltalálók kapnak szót – fejenként 18 percet. Első alkalommal 1984-ben került rá sor – Richard Saul Wurman jóvoltából. Itt futott be a Macintosh számítógép és a Wired folyóirat.

 

2001-ben Chris Anderson vette meg az ötletet. A háromnapos show 6000 dollárért tekinthető meg élőben. Aki ki tudja fizetni ezt az összeget, biztos lehet benne, hogy néhány napig híres emberek társaságát élvezheti.

 

A témát folytatta June Cohen, egy újságíró és web producer, aki segítette a Hotwired.com és a Webmonkey.com létrejöttét. A világ legzseniálisabb ötletei, amelyeket évente bemutatnak, ma már ingyen elérhetők a TED.com honlapon. Amikor tart a konferencia, az on-line nézők száma 30 millió körüli.

 

A résztvevők egyike volt Hans Rosling, az “Orvosok határok nélkül” szervezet egyik alapítója, aki a szegénységet és az egészségügyi problémákat kutatja. Ő két beszédet tartott egy saját fejlesztésű szoftveréről, amit statisztikai adatok vizuális megjelenítésére használnak. A szoftver segít az egészségügyi ellátás javításában, mert könnyebben átláthatóvá válik, hogy hol milyen szolgáltatásra van szükség.

 

A TED, aminek a kurátora Chris Anderson, nem fél a tabutémáktól. A világ kulturális sokszínűsége kap itt teret, a pihent agyúak is, és pl. megtudhatjuk, hogy mi szól amellett, hogy játszani engedjük a másodikos általános iskolásokat – a késsel és a tűzzel.

 

Másik szélsőséges példa Craig Venter – egy biológus, aki egy élő sejtet tervezett, a már megismert DNS darabokból állította össze, hogy mesterséges élet keletkezzen ez által. Amikor 2008 februárjában a TED-nek interjút adott, úgy vélekedett, hogy egy éven belül életre kel az az általa alkotott DNS.

 

Ösztöndíj is van, azon különleges tehetségű emberek számára, akik nem tudnák megfizetni a belépődíjat az évenkénti konferenciára, de jelenlétüket fontosnak tartják a szervezők.

 

 

 

6. Az agy frissen tartása

 

Az idősödő nyugdíjasok számára fontos kérdés, hogy ne lustítsák el szellemi tevékenységüket. A probléma megoldható, többféleképpen is.

 

Pl. a honlapon on-line agytornát kínálnak: http://braingames1.aarp.org/the_right_word.html

 

Az egyik feladat a helyes szó megtalálása. Három nehézségi szint van. A könnyűt választottam. 30 másodperc alatt kell megtalálni a körülírt szót (pl. garage, uncle, dragon), vagy megadott kezdőbetűkkel fák, országok neveket leírni – fél percen belül.

 

 

 

Az agy frissen tartásáról egy cikk:

 

http://www.aarp.org/health/healthyliving/brain_health/articles/noodle_boosters.html

 

 

 

A modellezés is frissen tartja az agyat. Valamint az alábbiak:

 

– gyakori mandula-, dió- és áfonya és gyümölcsfogyasztás,

 

– speciális teák,

 

– vörösbor mértékletes fogyasztása,

 

– energiaszegény étkezés, azaz, diéta,

 

– tánctanulás,

 

– séta, kirándulás és a környezet alapos megfigyelése,

 

– társas élet,

 

– szurkolói hozzáállás – sporthoz, politikához,

 

– videojátékok,

 

– tanulás,

 

– újságolvasás,

 

– rendszeres orvosi ellenőrzés – pl. a pajzsmirigyhormonok szintjének ellenőrzése (A T3 és a T4 hormonok az idegsejtek kapcsolódására vannak hatással).

 

 

 

7. Idős autóvezetőknek szóló oktatási kurzus

 

http://www.aarp.org/family/housing/driver_safety_program/driver_safety_program/why_take_a_driver_safety_class/

 

A kurzust hagyományos jelenléti oktatás és távoktatás keretében is el lehet végezni. AARP-tagoknak 12 dollárba kerül az előbbi és 15, 95 dollárba az utóbbi. Nem AARP-tagoknak a jelenléti oktatás keretében elvégezhető kurzus 14 dollárba kerül, a távoktatás keretében végezhető pedig 19, 95 dollárba. A tananyag mindkét kurzus esetében ugyanaz.

 

Az osztályteremben történő oktatásnál képzett önkéntesek tanítanak, és összesen 4 vagy 8 órás a kurzus. A távoktatás esetében kb. 6 óra – de akár 60 napig is eltarthat. A tanuló maga oszthatja be tanulási idejét. A kurzus web-alapú, interaktív.

 

 

 

A tanulandó témák közül néhány:

 

– Hogyan minimalizálható a vakfolt kockázata?

 

– Hogyan garantálható a biztonságos követési távolság, a sávváltás és a kanyarodás a forgalmas útkereszteződésekben?

 

– Hogyan kell használni a biztonsági öveket, a légzsákokat és más új technológiákat a kocsiban?

 

– Hogyan hatnak az egyes gyógyszerek a vezetési képességekre?

 

– Miért kerülendő el a figyelemelterelődés (evés, dohányzás, mobiltelefon-használat)

 

A kurzus elvégzését általában honorálja a biztosító egy kedvezőbb besorolással. Nemcsak ezért éri meg!

 

 

 

8. Nyugdíjas-kerekasztal 

 

Ez egy fórum, amely 1995-ben jött létre, spontán módon. Egy ad hoc szerveződő csoport Washingtonba utazott, hogy megbeszélje a nyugdíjalapok megvédését és tagjai tanítását a nyugdíjpolitika összefüggéseiről. 2000 márciusában hivatalossá tették működésüket, hogy biztosítsák folyamatosságukat.

 

A Nyugdíjas Tanárok Szövetségének kerekasztala szemmel tartja a közalkalmazottak nyugdíjba vonulásának folyamatát, a nyugdíjakat és egyéb juttatásokat, és ajánlásokat dolgoz ki kutatók, politikusok számára.

 

 

 

Tagság és tevékenység

 

Az adott államban működő Nyugdíjas Oktatók Társasága (REA) nevezi meg jelöltjeit a kerekasztalra. Azok lehetnek jelöltek, akik legalább kétéves gyakorlattal rendelkeznek állami szintű lobbizásban, vagy nyugdíjakkal kapcsolatos állami intézményben, parlamenti bizottságban, illetve kutatásban vettek részt legalább két éven át.

 

A kerekasztal tagjainak a megbízatása három évre szól, azért, hogy mindig legyen egy mag, amely szakértelemmel bír.

 

A kerekasztal tagjai szemlézik azokat a törvényeket, amelyek a közszféra nyugdíjasait érintik, valamint ajánlásokat készítenek az Amerikai Nyugdíjasok Szövetsége és aNyugdíjas Tanárok Szövetsége számára azzal kapcsolatban, hogy milyen kutatások, tanulmányok lennének szükségesek.

 

Évente kétszer tartanak ülést, általában Washingtonban, a fővárosban.

 

 

 

Néhány érdekesebb tanulmány címe:

 

“Harc az infláció ellen: Hogyan arányosít az ön COLÁ-ja?”

 

“A befektetések megtérülése ciklikus trendjeinek hatása a közszféra tanárai nyugdíjterveinek finanszírozására”

 

“A közszféra nyugdíjrendszereinek listája (1997)

 

 

 

A hálózat közösségi életénél (http://www.aarp.org/onlinecommunity/) lehet saját szövegeket publikálni.

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.